Název projektu: „Zažiji úspěch – zakusím respekt – učí se mi lépe IV.“
Cílová skupina
Cílovou skupinou programu jsou převážně romské děti a dospívající ve věku 7 – 18 let (v individuálních případech do 21 let) ve městech Olomouc a Prostějov.
Cíle projektu
Hlavním cílem projektu „Zažiji úspěch – zakusím respekt – učí se mi lépe IV.“ je změnit vztah a postoj romských dětí a dospívajících k formálnímu vzdělávacímu procesu, k jeho aktérům, k roli vzdělání v jejich životě a zlepšovat jejich školní prospěch. Dílčími cíli projektu jsou: A) podpora sebevědomí, zvídavosti, kreativity a schopnosti sebevyjádření B) posílení rovnocenných vztahů, respektu k druhému a zdravé komunikace v etnicky různorodé skupině (včetně předcházení šikaně) C) prevence rizik, které mohou vést ke špatnému prospěchu, k výchovným problémům, k předčasnému ukončení školní docházky a v dlouhodobém horizontu k nezaměstnanosti, a nácvik školní přípravy. Problémy ve školní, ve vztahové a v pracovní oblasti stejně jako ve volném čase tráveném mimo školní prostředí jsou pro naši cílovou skupinu typické. Její příslušníci jsou ovlivňováni rizikovými normami chování, jsou náchylní k tomu nechat se vyprovokovat k neuváženým krokům (aby si upevnili postavení ve skupině apod.) a nezvažují dostatečně následky tohoto jednání. Jako příklady lze uvést záškoláctví, zanedbávání pracovních a školních povinností, nedodržování termínů schůzek a úkolů ve škole, vulgární chování vůči svému okolí ve veřejném prostoru (včetně školy) atd..
Projekt přispěje k tomu, že si jeho účastníci osvojí takové znalosti, postoje a vzorce chování, které povedou ke zvýšení hodnoty vzdělání v jejich životě a při plánování budoucnosti a které sníží rizika ohrožující dokončení vzdělávacího procesu a jejich vztah k vrstevníkům i k autoritám (naplnění hlavního cíle). Projekt dále umožní svým účastníkům zažít pocit úspěchu, uznání druhých, realizovat jejich zájmy a naučit se využívat nabyté znalosti v každodenním životě (naplnění dílčího cíle A), osvojit si žádoucí míru sebeprosazování a naopak uznávat práva a potřeby ostatních (naplnění dílčího cíle B) a nakonec získat kompetence pro sociálně zodpovědné chování ve vztahu k vzdělávacímu systému a znalosti potřebné pro zlepšení školního prospěchu (respektování školních pravidel, odpovědná příprava do školy atd. / naplnění dílčího cíle C).
Poskytovatel dotace
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR